loading...
سرشک آنلاین
ابوالفضل کریم زاده بازدید : 138 سه شنبه 1393/07/22 نظرات (0)



مسجد جامع سرشک یکی از معماری های موجود در بافت تاریخی سرشک است.قدمت این بنا و بافت مجاور آن به دوره ایلخانان بر می گردد.
 مسجد شامل گنبدی آجری است که بر فراز شبستان اصلی مسجد واقع شده است.در اطراف مسجد دو دالان وجود دارد که بر فراز هر یک یک شبستان کوچک قرار گرفته است، که از هر طرف با پنجره های مشبک آجری به کوچه های مجاور منتهی می گردد.
مسجد شامل یک حیاط مربعی شکل است که از یک طرف به شبستان اصلی، از یک طرف به ایوان بلندی که فضای کف آن شامل یک سکو است، همچنین از یک طرف به یک راهرو و از سمت دیگر به ساختمان اصلی مسجد مشرف می باشد.
ساختمان اصلی نیز بنایی آجری است و طاق آن به صورت سنتی دوار(ضربی)  بوده  و نمایی خاص به این بنا بخشیده است.از دیگر مزایای بنا می توان به زیر زمینی اشاره کرد که زیر شبستان اصلی قرار دارد  و دارای دو درب کوچک است که معمولا از قدیم الایام تا چند سال پیش ، از آن برای برگزاری نماز و مراسمات مذهبی در فصول سرما استفاده می کردند .
از دیگر خصوصیات معماری این بنا می توان به دو جداره بودن کف و دیواره های مسجد اشاره کرد. به نظر می رسد ، با توجه به سردسیر بودن منطقه و قرار گرفتن مسجد در نزدیکی نهر آب قنات بهاءالدین،چنین تدبیری برای ساخت بنا و جلوگیری از نفوذ آب و سرما اندیشیده شده است که جای تامل بیشتری دارد.
قرار  گرفتن این بنا در کنار دیگر آثار تاریخی  هم چون حسینیه و آسیاب موجب شده تا این بافت تاریخی به عنوان یکی از مرکز  محله های گردشگری شهستان نطنز شناخته شود  و در صورت موجود بودن اعتبارات ، فعالیت های مرمتی بر این بافت نیز متمرکز تر شود .
  همچنین درختان چنار کهنسالی در این بافت موجود است که دارای قدمت زیادی بوده و هم اکنون نیز جلوه زیبایی به پیرامون مسجد بخشیده است.
ابوالفضل کریم زاده بازدید : 102 سه شنبه 1393/07/22 نظرات (0)

عکس،نطنز،سرشک

واژه ای آشنا برای همه مردم نطنز و ایران.دیاری از جنس بودن،بودن و سرودن
سرشک...
یکی از محله های تاریخی نطنز که مسئولین توجه کمتری به آن داشته اند. سرشک خاکی است که در دامن خود مردان و زنان خرمند و متفکران و دانشگاهیان بسیاری را پرورش داده است.صفای کوچه های آن را کمتر جایی می توانی پیدا کنی؟
از قدیم الایام نیز این کوی زیبا روحانیون بارز و هوشمندی را در خود پرورش و جای داده است من جمله:
آیت الله زین العابدین تقی زاده انصاری که گردن تمام مردم نطنز حق دارد. او کسی است که برای این شهر و آبادانی آن سازنده ترین فرد بوده و هست.
حجه الاسلام فقیهی سرشکی که  از علمای بنام وقت بوده و هنوز از نیک کرداری های وی در تمام نطنز یاد می شود.
و خیلی دیگر  از علمایی که در جای جای مملکت اسلامی ما مشغول به تبلیغ وترویج فرهنگ اسلامی شدند.
از آثار تاریخی سرشک باید به بافت تاریخی حسینیه و مسجد جامع اشاره کنم که هرچه از این مجموعه بگویم کم است.مجموعه ای که مسجد، حسینیه،آسیاب، قلعه و آب انبار زیبایی را با معماری خاص در خود جای داده است. قدمت این بافت تاریخی به دوران ایلخانان بر میگردد. در آینده ای نزدیک عکس هایی از این بافت تاریخی برای شما به نمایش می گذاریم.
و اما محرم...
مردم سرشک هم مانند دیگر مردم ایران با مراسمی سنتی و دیرینه به عزای امام عاشقان حسین (ع) می نشینند. هر ساله در دهه اول محرم مراسم تعزیه خوانی در حسینیه تاریخی سرشک که یکی از بارزترین حسینیه ها و مراسم های تعزیه خوانی بین 4 حسینیه بزرگ نطنز است برگزار میگردد. مراسم زیبایی که با زیبایی بالا بردن خیمه حسینی تا مراسم نخل گردانی عاشوراییان  ادامه دارد.
یکی از مزیت های این حسینیه طبیعت زیبا و وجود درختان کهن است که نشانگر قدمت این مکان مقدس می باشد و نهر آبی که یادآور فرات است.رود عشق...
جوانان این محله زیبا ده روز به عزای حسین تعزیه برپا میکنند و در  کمال بی ریایی برای او ناله سر می دهند. اکثر شبیه خوانان این مراسم اهل خود منطقه سرشک بوده و بومی هستند. چرا که خود مردم این محل به شیوه ای درست و سازنده علاوه بر تعزیه خوانی های متعدد مشغول به آموزش تعزیه خو انان جدید و کارآمد نیز هستند.
در این جا اشاره ای به چند تن از شبیه خوانان این کوی و برزن می کنم:
آقایان امیر عبدلی سرشکی، مجید عبدلی سرشکی، سید مرتضی حسینی سرشکی که از اساتید و برجسته ترین تعزیه خوانان سرشک هستند و دیگر عزیزان جوانی که پر شور در این مکان حاضر می شوند که خود نیز کمتر از استاد نیستند من جمله آقای مجتبی عبدلی سرشکی و حسن سرشکی که از پدیده های برجسته و جدید و بومی سرشک هستند و دیگر دوستانی من جمله آقایان رجبی، حسین زاده و...
ان شاالله بزودی و پس از راه اندازی سامانه گسترده اینترنتی نطنز نیوز به معرفی کامل این بخش می پردازیم.
در آخر از همه مردم ایران  به عنوان یک سرشکی و از طرف تمامی پرسنل نطنز نیوز  دعوت میکنیم که به این مراسم سنتی و زیبا و عزاداری ابا عبدالله الحسین  در  کوی سرشک تشریف آورده و بهره کافی ببرید.
خوشحال می شویم خاطره ساز لحظه های عاشورایی شما باشیم.


ابوالفضل کریم زاده بازدید : 378 چهارشنبه 1392/08/29 نظرات (2)

آقای شهردار

اینجاسرشک است، قسمتی از شهرنطــنز.خیابانی منتهی به یکی از امام زادگان نطنز،یکی از ورودی های نطنز از آزادراه،متاسفانه نیاز به تعریض،روکش مجدد، و همچنین روشنایی در قمستی که به بلوار منتهی به آزادراه متصل می شود دارد، وجود ندارد .

ضمن اینکه نه تابلوی راهنمای سرعتی دارد نه راهنمای اطلاعات شهری.

سرشک نطنز

 

سرشک نطنز

بقیه عکس ها در ادامه مطلب...

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    روز شمار محرم

    روزشمار محرم عاشورا
    آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 41
  • بازدید سال : 519
  • بازدید کلی : 32,048